De rol van shakes in een gebalanceerd dieet

Bij veel mensen die niet zo bekend zijn met dieet shakes leven er nogal wat twijfels over hoe deze producten juist werken, welke voedingswaarde ze bieden en hoe ze passen binnen een gezond dieet. Om hierover iets meer informatie te geven hebben we voor jou de belangrijkste punten op een rijtje gezet.

Shaken om af te vallen of juist om bij te komen?

Wellicht ben je over shakes gaan lezen of jezelf gaan informeren omdat je iets aan je fysieke toestand wilt doen. Maaltijdvervangende of aanvullende shakes worden meestal gebruikt door twee groepen mensen. Enerzijds is er een, in onze maatschappij jammer genoeg groeiende, groep die kampt met overgewicht. Vaak hebben deze mensen al andere afslankmethodes getest, verschillende diëten gevolgd of zelfs medicatie of voedingssupplementen genomen om iets aan hun overgewicht te doen. Anderzijds is er echter ook een groep mensen die de shakes niet gebruiken om af te vallen maar juist om bij te komen.

Behoor jij tot de eerste groep? Dan ben je misschien verbaasd dit te horen. Toch is het zo, vooral mensen die intensief sporten en vinden dat ze niet snel genoeg spieren opbouwen gebruiken proteïneshakes. Dit zijn drankjes die grote hoeveelheden proteïnes bevatten en die moeten zorgen voor een snelle groei van de spieren. Om het helemaal verwarrend te maken kunnen proteïne shakes echter ook gebruikt worden in een dieet dat gericht is op afvallen zoals dat van Be-Slank bijvoorbeeld. Proteïnes doen ons immers een goed gevuld gevoel krijgen waardoor we niet snel honger krijgen na het consumeren ervan. En meer en meer gezondheidswetenschappers zijn ervan overtuigd dat de calorieën uit proteïnes niet zozeer bijdragen aan gewichtstoename maar juist vooral de calorieën uit verzadigde vetten en koolhydraten (suikers!) de grote boosdoeners zijn.

Proteïnes op zich zijn niet voldoende

Maar het is wel belangrijk te weten dat veel proteïneshakes geen volwaardige maaltijdvervangers zijn. Ze bevatten naast proteïnes meestal niet zo heel veel essentiële voedingsstoffen. Daarom is het uitermate belangrijk naast het gebruik van deze shakes ook gebalanceerd en gezond te eten zodat je lichaam geen tekorten krijgt aan bepaalde stoffen.

Gebruik je wel maaltijdvervangende shakes? Dan doe je dit waarschijnlijk om op een eenvoudige wijze af te vallen, je dagelijkse calorie-inname strikt onder controle te houden zonder de hele tijd te moeten tellen en er toch op te kunnen vertrouwen dat je alle nodige voedingsstoffen consumeert. Bij deze maaltijdvervangers is het uitermate belangrijk dat ze inderdaad evenwichtig en gebalanceerd zijn. Mensen zullen ze immers voor kortere of langere tijd gebruiken zonder daarnaast nog veel te eten. Als zo een shake dan niet goed is samengesteld houdt dit op termijn gezondheidsrisico’s in.

Vers fruit en groenten

Het kan raadzaam zijn bij een arts of diëtist te informeren of de door jou gekozen maaltijdvervanger wel een gezonde balans aan voedingsstoffen bevat. Specialisten raden meestal toch aan om wat vitamines en mineralen betreft niet enkel op shakes te vertrouwen maar ook voldoende vers fruit en groenten te eten. Het gezondheidseffect van vitamines die kunstmatig toegevoegd worden is immers niet altijd hetzelfde als deze die op natuurlijke wijze in groenten en fruit aanwezig zijn.

Geef een reactie


De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>