Afvallen door middel van een eiwitdieet

Afslanken door te eten? Het kan, als je maar de juiste voedingsstoffen eet in de juiste hoeveelheden. Eén zo’n stof die lang onderschat werd, en die zelfs soms als dikmaker genoemd werd wordt sinds kort in de eer hersteld door de medische wetenschap: eiwitten!

Versnel je metabolisme

Van zodra je lichaam eiwitten binnenkrijgt via je dagelijkse maaltijden begint het metabolisme sneller te werken zo blijkt uit recente studies. De vertering van voeding die rijk is aan eiwitten vergt immers veel energie. Doordat het zolang duurt voor ze verteerd zijn bezorgen ze ons ook langdurig een goed gevuld gevoel. Deze twee effecten samen zorgen ervoor dat eiwitten essentieel zijn voor iedereen die probeert gewicht te verliezen.

In een studie die werd gepubliceerd in een wetenschappelijk vakblad voor dieetspecialisten bleek dat bij mensen die meer eiwitten begonnen te eten (30% meer dan voorheen) de calorie-inname per dag er met 450 (!) calorieën op achteruitging. Dat is bijna zoveel als een volledige maaltijd minder per dag! De deelnemers aan de studie verloren dan ook gemiddeld 4 kilo op 12 weken tijd.

Vetten verbranden, spieren behouden

Bovendien zorgen proteïnes ervoor dat we vetten verbranden in plaats van spiermassa te verliezen als we op dieet gaan. Uit eiwitten bouwt ons lichaam immers spieren op (via de aanwezige aminozuren). Een grotere spiermassa zorgt op zijn beurt weer voor een sneller werkend metabolisme. Zo komt je lichaam in een vicieuze cirkel terecht die ervoor zal zorgen dat de overtollige kilootjes eraf vliegen. Het grote voordeel? Eens je metabolisme goed op gang is en in een verhoogd tempo werkt maakt het ook niet meer zoveel uit dat je nu en dan eens zondigt tegen je dieet en een ijsje of portie chips eet. Je verbrandt het bijna even snel als dat je het verorbert.

Wat is de juiste hoeveelheid eiwitten in een dieet?

De juiste hoeveelheid eiwitten in een gemiddeld dieet is volgens experts tussen een 0.5 en 1 gram per halve kilogram lichaamsgewicht. Eén gram als je een erg fysiek actief persoon bent, eerder een halve gram als je weinig lichaamsbeweging neemt of als je probeert af te vallen.

Verder raden wetenschappers aan minstens 30 gram van je dagelijkse proteïnes bij het ontbijt te consumeren. Dit compenseert voor de lange nacht waarin je lichaam geen eiwitten heeft binnengekregen en zorgt ervoor dat je spiermassa niet aangetast wordt door een eiwittekort. Bovendien zorgen voldoende eiwitten bij het ontbijt ervoor dat je hongergevoel de rest van de dag onder controle blijft.

eieren voor dieet

Begin de dag goed, begin met een eitje!

Geef een reactie


De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>