De rol van shakes in een gebalanceerd dieet

Bij veel mensen die niet zo bekend zijn met dieet shakes leven er nogal wat twijfels over hoe deze producten juist werken, welke voedingswaarde ze bieden en hoe ze passen binnen een gezond dieet. Om hierover iets meer informatie te geven hebben we voor jou de belangrijkste punten op een rijtje gezet.

Shaken om af te vallen of juist om bij te komen?

Wellicht ben je over shakes gaan lezen of jezelf gaan informeren omdat je iets aan je fysieke toestand wilt doen. Maaltijdvervangende of aanvullende shakes worden meestal gebruikt door twee groepen mensen. Enerzijds is er een, in onze maatschappij jammer genoeg groeiende, groep die kampt met overgewicht. Vaak hebben deze mensen al andere afslankmethodes getest, verschillende diëten gevolgd of zelfs medicatie of voedingssupplementen genomen om iets aan hun overgewicht te doen. Anderzijds is er echter ook een groep mensen die de shakes niet gebruiken om af te vallen maar juist om bij te komen.

Behoor jij tot de eerste groep? Dan ben je misschien verbaasd dit te horen. Toch is het zo, vooral mensen die intensief sporten en vinden dat ze niet snel genoeg spieren opbouwen gebruiken proteïneshakes. Dit zijn drankjes die grote hoeveelheden proteïnes bevatten en die moeten zorgen voor een snelle groei van de spieren. Om het helemaal verwarrend te maken kunnen proteïne shakes echter ook gebruikt worden in een dieet dat gericht is op afvallen zoals dat van Be-Slank bijvoorbeeld. Proteïnes doen ons immers een goed gevuld gevoel krijgen waardoor we niet snel honger krijgen na het consumeren ervan. En meer en meer gezondheidswetenschappers zijn ervan overtuigd dat de calorieën uit proteïnes niet zozeer bijdragen aan gewichtstoename maar juist vooral de calorieën uit verzadigde vetten en koolhydraten (suikers!) de grote boosdoeners zijn.

Proteïnes op zich zijn niet voldoende

Maar het is wel belangrijk te weten dat veel proteïneshakes geen volwaardige maaltijdvervangers zijn. Ze bevatten naast proteïnes meestal niet zo heel veel essentiële voedingsstoffen. Daarom is het uitermate belangrijk naast het gebruik van deze shakes ook gebalanceerd en gezond te eten zodat je lichaam geen tekorten krijgt aan bepaalde stoffen.

Gebruik je wel maaltijdvervangende shakes? Dan doe je dit waarschijnlijk om op een eenvoudige wijze af te vallen, je dagelijkse calorie-inname strikt onder controle te houden zonder de hele tijd te moeten tellen en er toch op te kunnen vertrouwen dat je alle nodige voedingsstoffen consumeert. Bij deze maaltijdvervangers is het uitermate belangrijk dat ze inderdaad evenwichtig en gebalanceerd zijn. Mensen zullen ze immers voor kortere of langere tijd gebruiken zonder daarnaast nog veel te eten. Als zo een shake dan niet goed is samengesteld houdt dit op termijn gezondheidsrisico’s in.

Vers fruit en groenten

Het kan raadzaam zijn bij een arts of diëtist te informeren of de door jou gekozen maaltijdvervanger wel een gezonde balans aan voedingsstoffen bevat. Specialisten raden meestal toch aan om wat vitamines en mineralen betreft niet enkel op shakes te vertrouwen maar ook voldoende vers fruit en groenten te eten. Het gezondheidseffect van vitamines die kunstmatig toegevoegd worden is immers niet altijd hetzelfde als deze die op natuurlijke wijze in groenten en fruit aanwezig zijn.

Wat betekent gezond zijn?

In de Westerse wereld is gezond zijn voor vele mensen belangrijk. Maar wanneer ben je nou eigenlijk gezond? Als je het juiste lichaamsgewicht hebt, of als je geen ziektes hebt? Volgens de Wereld Gezondheidsorganisatie is gezondheid een toestand van volledig lichamelijk, geestelijk en maatschappelijk welzijn.

Lichamelijk gezond

Lichamelijk gezond zijn betekent in andere landen iets anders dan bij ons. Wat in arme landen, zoals in Afrika, als gezond wordt gezien betekent niet dat dat ook gezond voor ons betekent. Een arme Afrikaan let niet veel op vitamines, terwijl dat in het Westen vaak wel belangrijk is. Over het algemeen weet iedereen wel wat niet gezond is, bijvoorbeeld obesitas, kanker, fysieke handicappen, noem maar op. Veel mensen weten niet wat dan echt gezond zijn betekent. Vergeet niet dat er ook vele zaken zijn waar door de meeste mensen niet echt op gelet wordt, zoals spiermassa, het immuunsysteem en de juiste vitaminen.

Geestelijk gezond

“Die is niet helemaal gezond in zijn hoofd” wordt vaak gezegd als een ander persoon niet voldoet aan het normale gedrag van de maatschappij. Dit betekent niet altijd dat diegene een mentale ziekte heeft, maar gewoon een aparte levensstijl. Autisme en dementie, en voor sommigen stress, zijn voorbeelden van wat men als geestelijk ongezond beschouwt. Maar ook hierbij is de vraag; wat is dan gezond? Gewoon niet die ziektes hebben of juist meer? Misschien betekent geestelijk gezond ook wel dat je je emoties op de juiste manier gebruikt, dat je bijvoorbeeld niet te snel huilt bij een zielig verhaal. Wat dat betreft kan gezondheid erg vaag zijn.

Maatschappelijk welzijn

Het maatschappelijk welzijn is misschien nog vager, want dit heeft niet eens met je lichaam te maken. Je maatschappelijk welzijn is goed als je niet wordt gediscrimineerd, je goede kansen voor de toekomst hebt en je fijn voelt in de maatschappij. Dit betekent dus dat je maatschappelijk welzijn niet individueel wordt bepaald, maar juist met de hele directe bevolking.

We weten het allemaal wanneer iemand écht niet gezond is, omdat diegene bijvoorbeeld autisme of kanker heeft. Maar we weten niet wat nou gezond zijn is. Het beste wat je kan doen is proberen om op fysiek en mentaal gebied gezond te worden en blijven. Bijvoorbeeld door sporten en hersentrainingen. Het maatschappelijk welzijn kan je niet zozeer zelf veranderen.

De Grote Dieet Shakes Vergelijking

Zoek je de juiste maaltijdvervanger voor jouw persoonlijke profiel? Er zijn immers grote verschillen in kwaliteit, smaak, ingrediënten en last but not least het aantal calorieën die verschillende shakes bevatten. Sommige maaltijdvervangers zijn objectief gezien beter dan andere. Ook zijn er shakes die kwalitatief gezien aan mekaar gewaagd zijn maar die beter aangepast zijn aan jouw persoonlijke doelstellingen wat betreft gewicht verliezen of de behoefte die je lichaam heeft aan bepaalde voedingsstoffen.

de allerbeste dieetshake

Zoek professioneel advies

Dus heb je waarschijnlijk nood aan enig professioneel advies waarin een aantal dieet shakes vergeleken worden. Want soms is het niet makkelijk door de bomen het bos nog te zien en met de ingrediëntenlijstjes die op shakes vermeld worden ben je dikwijls nog niet veel wijzer, vaak staan hier namen op van voedingsstoffen die je helemaal niets zeggen of bevatten ze allerlei additieven die je als Chinees in de oren klinken.

Aarzel dus niet om bij de winkel of het bedrijf waar je je shakes gaat kopen om meer uitleg te vragen over welke shake het beste bij jouw profiel aansluit. Een betrouwbare verkoper moet je hier een duidelijke uitleg over kunnen geven na gepeild te hebben naar je persoonlijke doelstellingen en je huidige fysieke profiel. Als het bedrijf dat je maaltijdvervangers wil verkopen er niet in slaagt je de nodige informatie te geven over de verschillen tussen de producten die op de markt zijn en waarom de ene shake beter voor je is dan de andere dan heb je duidelijk te maken met mensen die hun vak niet kennen en geef je je geld beter ergens anders uit.

Onafhankelijke experts

Liefst vertrouw je ook niet op de mooie ogen of praatjes van de verkoper maar vraag je nog een tweede opinie aan een onafhankelijke expert zoals een voedingsspecialist of diëtist. Omdat zij uiteraard niet alle informatie over alle soorten maaltijdvervangende shakes kunnen hebben, wetende dat er letterlijk duizenden producten op de markt zijn, doe je er goed aan alvast een eerste selectie te maken en de ingrediëntenlijsten van deze producten evenals hun nutritionele informatie (aantal suikers, koolhydraten, vetten, calorieën…) mee te nemen bij je bezoek aan de onafhankelijke specialist. Met deze informatie zouden zij al veel moeten kunnen vertellen over de kwaliteit, de geschiktheid ervan voor jouw persoonlijke profiel en het feit of deze of deze inderdaad een volwaardige maaltijdvervanger is die je alle essentiële voedingsstoffen zal leveren en je helpt af te vallen met shakes.

Een laatste hulpmiddel om je te helpen een goede vergelijking tussen shakes te maken en de voor jou meest geschikte te kiezen is uiteraard het internet. Let wel op, meer dan een hulpmiddel is het niet en onafhankelijk advies van een specialist blijft onontbeerlijk. Maar toch kan je op internet veel betrouwbare informatie over dieet shakes vinden, met name dan op gebruikersforums. Let op met websites die soms openlijk maar vaak ook stiekem gesponsord worden door de fabrikanten van de betreffende producten. Op forums staan er soms ook berichten over maaltijdvervangers die gepost worden door mensen die betaald worden door fabrikanten maar deze kan je er meestal gemakkelijk uitvissen. Maar wat echte gebruikers te zeggen hebben over bepaalde shakes is vaak onschatbaar waardevolle informatie mocht je erover denken zelf ook dat bepaalde product te gaan gebruiken.

Bespaar tijd en geld

Je ziet het, een goede keuze maken kost misschien wat tijd en moeite maar is zeker mogelijk. En het zal je veel teleurstelling en geld besparen door je meteen op het juiste pad te zetten zodat je geen tien verschillende producten moet aankopen en uittesten voordat je het juiste gevonden hebt!

Afvallen door middel van een eiwitdieet

Afslanken door te eten? Het kan, als je maar de juiste voedingsstoffen eet in de juiste hoeveelheden. Eén zo’n stof die lang onderschat werd, en die zelfs soms als dikmaker genoemd werd wordt sinds kort in de eer hersteld door de medische wetenschap: eiwitten!

Versnel je metabolisme

Van zodra je lichaam eiwitten binnenkrijgt via je dagelijkse maaltijden begint het metabolisme sneller te werken zo blijkt uit recente studies. De vertering van voeding die rijk is aan eiwitten vergt immers veel energie. Doordat het zolang duurt voor ze verteerd zijn bezorgen ze ons ook langdurig een goed gevuld gevoel. Deze twee effecten samen zorgen ervoor dat eiwitten essentieel zijn voor iedereen die probeert gewicht te verliezen.

In een studie die werd gepubliceerd in een wetenschappelijk vakblad voor dieetspecialisten bleek dat bij mensen die meer eiwitten begonnen te eten (30% meer dan voorheen) de calorie-inname per dag er met 450 (!) calorieën op achteruitging. Dat is bijna zoveel als een volledige maaltijd minder per dag! De deelnemers aan de studie verloren dan ook gemiddeld 4 kilo op 12 weken tijd.

Vetten verbranden, spieren behouden

Bovendien zorgen proteïnes ervoor dat we vetten verbranden in plaats van spiermassa te verliezen als we op dieet gaan. Uit eiwitten bouwt ons lichaam immers spieren op (via de aanwezige aminozuren). Een grotere spiermassa zorgt op zijn beurt weer voor een sneller werkend metabolisme. Zo komt je lichaam in een vicieuze cirkel terecht die ervoor zal zorgen dat de overtollige kilootjes eraf vliegen. Het grote voordeel? Eens je metabolisme goed op gang is en in een verhoogd tempo werkt maakt het ook niet meer zoveel uit dat je nu en dan eens zondigt tegen je dieet en een ijsje of portie chips eet. Je verbrandt het bijna even snel als dat je het verorbert.

Wat is de juiste hoeveelheid eiwitten in een dieet?

De juiste hoeveelheid eiwitten in een gemiddeld dieet is volgens experts tussen een 0.5 en 1 gram per halve kilogram lichaamsgewicht. Eén gram als je een erg fysiek actief persoon bent, eerder een halve gram als je weinig lichaamsbeweging neemt of als je probeert af te vallen.

Verder raden wetenschappers aan minstens 30 gram van je dagelijkse proteïnes bij het ontbijt te consumeren. Dit compenseert voor de lange nacht waarin je lichaam geen eiwitten heeft binnengekregen en zorgt ervoor dat je spiermassa niet aangetast wordt door een eiwittekort. Bovendien zorgen voldoende eiwitten bij het ontbijt ervoor dat je hongergevoel de rest van de dag onder controle blijft.

eieren voor dieet

Begin de dag goed, begin met een eitje!

Gezonde geest in een gezond lichaam (Mens Sana in Corpere Sano)

Iedereen weet dat een gezonde geest en een gezond lichaam hand in hand gaan als je je goed wil voelen. Rust in je hoofd en evenwicht in je lichaam vormen de noodzakelijke basis om iedere dag de strijd te voeren met de jachtige maatschappij waarin we leven. Ondanks het feit dat we vaak het gevoel hebben dat we “worden geleefd”, kunnen we het heft in eigen handen houden door trouw te blijven aan onze eigen identiteit.

minder stress is gezond

Blijf jezelf

De druk van de samenleving is groot. Er wordt van ons verwacht dat we een soort van “supermensen” zijn. Een combinatie van de ideale ouder, de perfecte partner, de betrouwbare medewerker en de vriendelijke buur. De lat ligt hoog en het lijkt quasi onmogelijk om te ontkomen aan de steeds toenemende druk. Toch kan je jezelf beschermen tegen de buitenwereld. Stel je eigen prioriteiten en blijf trouw aan wie je bent. Laat je niet meeslepen in avonturen die tegen je gevoel in gaan en probeer voldoening te vinden in het werk dat je doet. Zo creëer je mentale rust en kan je je wapenen tegen de dagelijkse invloeden van buitenaf.

Respect voor je lichaam

Lichaam en geest moeten in balans zijn. Als het je lukt om je innerlijke rust te vinden, is het belangrijk om ook je lichaam de nodige aandacht te geven. Je kan je lichaam letterlijk voeden met de juiste inhoud. Eet en leef gezond; zorg voor voldoende verse groenten en fruit op je bord. Mijd de snelle en kant- en-klare hap; maak tijd vrij om voor jezelf een verantwoorde en gezonde maaltijd op tafel te zetten. Drink niet te veel alcohol en reinig je lichaam met minimaal 2 liter water per dag.

Maar vergeet vooral de buitenkant niet. Verzorg je met goede producten, verwen jezelf af en toe met een wellness behandeling of een bezoekje aan de sauna. Als je tevreden bent met de persoon die je in de spiegel ziet, krijg je een natuurlijke dosis positieve energie die je helpt om de dag weer door te komen. Wees eens eerlijk, een complimentje op z’n tijd omdat je er goed uitziet geeft je vleugels, toch? Geniet daarvan en neem het mee op de dagelijkse tocht doorheen onze snelle en veeleisende maatschappij. Je hebt maar één lichaam en je moet het er heel je leven mee doen. Behandel het dan ook met het nodige respect.

De afslankmethode van deze tijd

Als je op de valreep nog wat gewicht wil verliezen vooraleer je met vakantie gaat, is het afvallen met shakes wellicht de beste optie. Op een eenvoudige manier val je snel heel wat kilo’s af. Zonder ingewikkelde instructies of omvangrijke bereidingen; dieet shakes zijn de ideale afslankmethode.

Tijdsgeest

Onze maatschappij draait op volle toeren. Alles moet snel, sneller, snelst. We hebben geen tijd om langdurig stil te staan bij details en we willen resultaten zien. Goede resultaten en daar willen we niet lang op wachten. Dit geldt ook voor onze ambities bij een dieet. Eigenlijk wachten we te lang om actie te ondernemen, maar als het zover is, zoeken we naar de meest efficiënte en doeltreffende afslankmethode. Zonder veel poeha, niet te duur en met snel resultaat.

snel gewichtsverlies

Gewicht verliezen met shakes

Afvallen met shakes past precies binnen deze verwachtingen. Het bereiden van de eiwitshakes (ook wel proteïneshakes genoemd) is kinderspel. Vermeng het poeder met water, melk of yoghurt; en klaar! In een mum van tijd heb je een maaltijdvervanger die je helpt om op een snelle manier gewicht te verliezen.

Lage kosten

De kosten voor een dieet met shakes zijn overzichtelijk en voor iedereen betaalbaar. Vergeet niet dat je er ook heel wat andere voeding voor laat staan die je dus niet hoeft te kopen. Je vervangt immers een maaltijd (ontbijt, lunch of avondeten). Voor een optimaal dieetresultaat is het wel aan te raden om minimaal 2 liter water per dag te drinken.

Andere voordelen

Afvallen met shakes is dus niet alleen makkelijk en doeltreffend, ook de kosten zijn laag. Andere voordelen van deze afslankmethode zijn:

  • de shakes worden verkocht in afgemeten porties
  • de ingrediënten zijn op natuurlijke basis, zonder toegevoegde kleurstoffen en conform alle geldende Europese voedselrichtlijnen
  • het is een verantwoorde methode om gewicht te verliezen
  • er is heel wat variatie in de smaken (veelal fruitsmaakjes, maar ook chocolade)
  • de shakes zijn verkrijgbaar in diverse varianten (poederzakjes, poederstaafjes, enz.)

Langdurig gebruik

Hoewel het altijd van belang is om je gezondheid niet uit het oog te verliezen tijdens een dieet, kan je de shakes langdurig gebruiken. Let hierbij wel op de juiste verhouding met andere voeding. Je kan bijvoorbeeld gedurende 4 weken een strak dieet hanteren op basis van dieetshakes en daarna overstappen naar 1 shake per dag (bijv. ontbijt) om op je ideale gewicht te blijven.